Mig og mit lydspor: Freja

Mig og mit lydspor: Freja

I 2011 storhittede Freja Loeb med singlerne “Soft Blues” og “Never Stop Coming Back”. Og efter at have eksperimenteret lidt med garagerocken på EP’en, W.O.M.D, er FREJA (som hun nu udelukkende kalder sig) tilbage i sit rette element.

Den 27 årige popsangerinde er nemlig aktuel med singlen “Young Heart”, som er en øjeblikkelig og smittende ørehænger. Hendes nye udspil er en upbeat og hitpotentiel popsang med elementer af new wave.

“Young Heart” har en stærk international lyd samt en bred vifte af melodiske hooks. Hendes nye EP, White Magic Spells, udkommer til oktober, men du kan allerede nu høre singlen i WiMP.

I den forbindelse har vi fået Freja til at lave en playliste og tale lidt om de sange, som har inspireret hende og gjort hende til den sangerinde, hun er i dag.

Det første nummer, der betød noget særligt for dig?

Fleetwood Mac med “Dreams”. Jeg tror, at jeg lærte alle teksterne udenad til albummet Rumours  på en uge. Det er, som om jeg aldrig bliver træt af den sang eller af Stevie Nicks’ stemme. Selvom sangen er meget enkel og kun består af tre akkorder, så er det et af de første numre, der betød noget særligt for mig.

Et nummer der i sin tid gav dig lyst til selv at lave musik?

Det må være “Just Like Heaven” med The Cure. Jeg var stor The Cure-fan, da jeg var teenager. De laver gode sange, og så holder jeg meget af Robert Smiths stemme.

Et godt nyt nummer du lige har opdaget?

“New Person Same Old Mistakes“ med Tame impala. Jeg kan godt lide deres synth-baserede lyd, og så er teksten fed. Jeg har ventet længe på deres nye plade (Currents, red.).

Et nummer der har inspireret dig i arbejdet med dine nye sange?

Solange med nummeret “Loosing You”. Det er et cool pop-/soulnummer. Jeg er vild med selve opbygningen af nummeret, og den simple produktion.

Et af de bedste numre du har hørt live?

“Only Shallow“ med My bloody Valentine, som spillede på Arena til Roskilde Festival for nogle år siden. De spillede så højt, at man nok havde fået en høreskade, hvis man ikke havde haft ørepropper med. Men det passede fantastisk til hele stemningen og gjorde koncertoplevelsen til noget særligt.

Et nummer du ville ønske, du selv havde skrevet?

Det er et meget komplekst spørgsmål, når der findes så meget god musik derude. Men jeg sad i går aftes og stenede lidt over, hvor svært det er at skrive en virkelig god ballade. Så kom jeg til at tænke på, hvor godt et nummer “Nothing Compares to You” med Prince er. Der er ikke ret mange andre sange, der kan få mig til at stoppe op og glemme at trække vejret. Den er virkelig godt skrevet, og så beskriver teksten perfekt følelsen af et knust hjerte.

Et nummer der ændrede din opfattelse af, hvordan musik kunne eller skulle lyde?

Jeg vil nok sige ESG med “Your No Good”, fordi det er så sindssygt enkelt og lyder helt perfekt på en uperfekt måde. I starten skulle jeg lige vænne mig til, at musikken næsten kun bestod af trommer og bas, men ESG fik mig til at forstå, at man ikke har brug for særlig mange elementer for at skrive et fedt nummer. Det geniale er ofte i enkeltheden. Det er kun lige efter, at man er blevet bedre end dårlig, og lige før man bliver rigtig god, at man kan lyde som ESG på trommer.

Et nummer med en tekst du er særlig glad for?

George Harrison med “All Things Must Pass”. Teksten er enkel, smuk og giver mig gåsehud.

Et nummer du altid kan vende tilbage til?

“Always Crashing in the Same Car” fra David Bowies album Low. Pladen er på min indre top 5 hitliste over bedste albums nogensinde.

Et nummer der kan give dig tårer i øjnene?

Nick Drake­ med “Northern Sky“. Drakes blide stemme og nerve har den effekt på mig, at jeg ikke kan lade med at få lidt tårer i øjnene.